Αυξημένη μείωση!

Έντονο και δικαιολογημένο προβληματισμό εκφράζει η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ) σε Δελτίο Τύπου που εξέδωσε σήμερα (11/9) με αφορμή τον απολογισμό της καλοκαιρινής περιόδου για τις τουριστικές εμπορικές επιχειρήσεις. Παρά τις δηλώσεις θριάμβου του πρωθυπουργού για αύξηση της τουριστικής κίνησης, που ήταν ένα γεγονός, δεν υπήρξε η παραμικρή αύξηση σε ότι αφορά στην εμπορική δραστηριότητα και κατ' επέκταση στην τόνωση της Ελληνικής οικονομίας. Αντιθέτως υπήρξε πτώση! Οξύμωρο; Στην Ελλάδα του 21ου αιώνα, συνέβη και αυτό! Σε όλη τη χώρα φέτος το καλοκαίρι υπήρχε το αδιαχώρητο, η οικονομία όμως τελικά κατέγραψε ζημιά στο τέλος της περιόδου!

Συγκρίνοντας την φετινή (2014) τουριστική κίνηση (αφίξεις τουριστών προσωρινά στοιχεία) με την αντίστοιχη περσινή (2013), σε σχέση με την εμπορική κίνηση στην ίδια σύγκριση, παρατηρούμε το εξής "περίεργο" φαινόμενο:

Στην Σαντορίνη η τουριστική κίνηση αυξήθηκε κατά +25%, ενώ η εμπορική παρέμεινε στα ίδια επίπεδα με πέρσι
Στη Ρόδο η τουριστική κίνηση αυξήθηκε κατά +9%, ενώ η εμπορική παρέμεινε στα ίδια επίπεδα με πέρσι
Στην Κρήτη η τουριστική κίνηση αυξήθηκε κατά +10%, ενώ η εμπορική μειώθηκε κατά -20%
Στην Κέρκυρα η τουριστική κίνηση αυξήθηκε κατά +14%, ενώ η εμπορική παρέμεινε στα ίδια επίπεδα με πέρσι
Στην Χαλκιδική η τουριστική κίνηση αυξήθηκε κατά +15%, ενώ η εμπορική μειώθηκε κατά -30%
Στην Αθήνα η τουριστική κίνηση αυξήθηκε κατά +30%, ενώ η εμπορική μειώθηκε κατά -10%

Οι εξηγήσεις του φαινομένου, κατά την ΕΣΕΕ, είναι το ότι:
(1) Μπορεί στην Ελλάδα να εισέρρευσε μεγαλύτερος αριθμός τουριστών φέτος αλλά φαίνεται πως ανήκαν σε χαμηλότερη εισοδηματική τάξη. Σύμφωνα με στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος για τις εξελίξεις στο Ταξιδιωτικό Ισοζύγιο Πληρωμών, την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουνίου 2014, η μέση κατά ταξίδι δαπάνη μειώθηκε κατά 10 ευρώ ή 1,7%. Συνεπώς, η «αύξηση των ταξιδιωτικών εισπράξεων οφείλεται κυρίως στην αύξηση των αφίξεων».
(2) Έχουν μεταβληθεί τα πρότυπα των διακοπών με αποτέλεσμα ένα μεγάλο τμήμα των επισκεπτών να προτιμούν τη διαμονή σε καταλύματα τύπου «all inclusive», με αποτέλεσμα το τοπικό εμπόριο να μην επωφελείται ουσιαστικά.
(3) Τα ξένα ειδησεογραφικά πρακτορεία έχουν δημιουργήσει μία στρεβλή εικόνα για την Ελληνική αγορά. Ειδικότερα, πολλοί ξένοι επισκέπτες θεωρούν πως η οικονομική κρίση θα έχει οδηγήσει τα προϊόντα στη χώρα να πωλούνται σχεδόν σε εξευτελιστικές τιμές. Αποτέλεσμα αυτής της στρεβλής εικόνας που έχει δημιουργηθεί στους τουρίστες στις χώρες προέλευσής τους είναι να απογοητεύονται όταν διαπιστώνουν πως οι τιμές δεν έχουν συρρικνωθεί όσο θα επιθυμούσαν, παρά τις μειώσεις που έχουν όντως καταγραφεί το τελευταίο ενάμιση χρόνο.
(4) Τέλος, ένας ιδιαίτερα σοβαρός λόγος δεν είναι άλλος από την «έλλειψη» του Έλληνα τουρίστα ο οποίος είτε μείωσε τις ημέρες παραμονής του είτε δεν πήγε καθόλου διακοπές και ο οποίος αποδεικνύεται ότι είχε συμβάλλει κατά το παρελθόν στην τόνωση της ζήτησης.

Η δική μου εξήγηση είναι πιο απλή: Χωρίς πολιτικό σχέδιο με βάθος χρόνου, δεν μπορεί να επιτευχθεί ούτε ανάπτυξη, ούτε να υπάρξουν αποτελέσματα. Η έλλειψη προγράμματος και η επιπόλαιη προσέγγιση των θεμάτων μπορεί να καλλιεργεί προσδοκίες, να δημιουργεί κλίμα ευφορίας, να δίνει πάτημα για ευχάριστες δηλώσεις στους αερολόγους πολιτικάντηδες, όμως είναι θέμα χρόνου να φανεί πως πάλι το οικοδόμημα χτίστηκε στην άμμο. Το κύμα του φθινοπώρου έφτασε κι ο πύργος από άμμο του "αυξημένου" τουρισμού ξανάγινε μια μάζα χωρίς σχήμα, αφήνοντας μια αίσθηση απογοήτευσης όπως αυτή του γλυκού ονείρου που τελειώνει προσγειώνοντας τις αισθήσεις στην πραγματικότητα...

1 σχόλιο:

  1. Πολύ επιεικής, πια άμμο και πιο φθινόπωρο, όλα στον αέρα, και ήδη μέσα στο καλοκαίρι για άλλη μια φορά κατά ξεφτιλιστήκαμε και δώσαμε μια εικόνα εντελώς απολίτιστου λαού ασυνεπή και παραδόπιστου στους τουρίστες που μας κάμνανε την τιμή να μας επισκεφτούν και εμείς δεν ξέραμε που να τους φιλοξενήσουμε βλέπε Θήρα <> και οχι μονο.......

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Από το Blogger.