Obrigado Ayrton (1994 - 2014) - Μανώλης Β. Βολουδάκης

Breaking

01/05/2014

Obrigado Ayrton (1994 - 2014)

Καλό μήνα! Θα ήθελα να μου επιτρέψετε ένα μικρό διάλειμμα από τον πολιτικό λόγο, για να αποδώσω τον δικό μου μικρό φόρο τιμής σε έναν άνθρωπο που θαύμασα και αγάπησα πολύ, παρότι δεν τον γνώρισα -δυστυχώς- ποτέ προσωπικά. Το προσωπικό μου αρχείο περιλαμβάνει σχεδόν όλη την δραστηριότητα του, από τα εφηβικά του μόλις χρόνια, πλην όμως σήμερα θα προτιμήσω να σας παρουσιάσω ένα από τα πιο συγκινητικά αφιερώματα που έχω διαβάσει. 
Το 2004 στην SportTime, o Αχιλλέας Κώτσογλου είχε επιμεληθεί ένα πολύ όμορφο άρθρο, το οποίο μοιράζομαι σήμερα μαζί σας μαζί με τις δικές μου σκέψεις και προσθήκες.Πέρασαν ήδη 20 χρόνια από τον τραγικό θάνατο του καλύτερου (κατά την δική μου άποψη) πιλότου της F1. Ενός ανθρώπου του οποίου ο θάνατος άλλαξε ριζικά τη δομή και τη φιλοσοφία του μηχανοκίνητου αθλητισμού και κυρίως της F1.
Όταν κάποιος θέλει να μιλήσει για ταχύτητα και οδήγηση πέρα από τα όρια, δεν μπορεί να μην αναφερθεί στον αξέχαστο Ayrton Senna Da Silva. Τον άνθρωπο που έπαιζε με τις πιθανότητες, τον οδηγό που πήγε ενάντια στον κίνδυνο. Το Grand Prix της Imola δεν υπάρχει στο φετινό πρόγραμμα της F1, αλλά κανείς δεν μπορεί να ξεχάσει τι συνέβη την πρώτη Μαΐου του 1994.

Το χρονικό της σύγκρουσης
Ο Senna έχει φύγει από την McLaren και έχει ενσωματωθεί στην ομάδα του Frank Williams. Ο Sir Frank Williams έφερε τον Senna για να οδηγήσει την ομάδα εκ νέου στις νίκες. Αυτό έκανε τον Βραζιλιάνο από ήρωα κόκκινο πανί στις τάξεις της McLaren. Έπρεπε να αποδείξει πως παραμένει ο καλύτερος οδηγός. Τα πράγματα όμως δεν ξεκίνησαν καθόλου καλά. Ο Senna δεν τερμάτισε σε κανένα από τα 2 πρώτα γκραν πρι σε αντίθεση με τον Michael Schumacher που πήρε δυο νίκες.

Το τραγικό τριήμερο
Η ατμόσφαιρα στην Imola ήταν ήδη μουντή. Στην διάρκεια των ελεύθερων δοκιμών ο Roland Ratzenberger έχασε την ζωή του, όταν λόγω μηχανικού προβλήματος, έχασε το έλεγχο του οχήματος και προσέκρουσε σε τοίχο με 160 μίλια την ώρα. Ο Barrichello είχε και αυτός συγκρουστεί όταν πλαγιολίσθησε πάνω στα kerb και απογείωσε την Jordan που οδηγούσε. Ο νεαρός τότε Βραζιλιάνος κινδύνεψε να χάσει την ζωή, καθώς γύρισε η γλώσσα του, αλλά με την παρέμβαση των γιατρών το μοιραίο δεν ήρθε. Ο Senna που είχε σαν παιδί του τον Barrichello, έτρεξε στο σημείο της σύγκρουσης και όπως είπε αργότερα ο Βραζιλιάνος. "Το πρώτο πράγμα που είδα ήταν τον Senna σκυφτό από επάνω μου με δάκρυα στα μάτια. Δεν τον είχα ξαναδεί έτσι και νόμιζα ότι απλά το ατύχημα μου του έφερε στη μνήμη κάποιο δικό του".

Η απόφαση να τρέξει
Αυτό το περιστατικό σόκαρε τον Senna. Την στιγμή που τα ατυχήματα στην Φόρμουλα 1 έμοιαζαν μακρινή ανάμνηση ήρθαν αυτά τα γεγονότα και άλλαξαν την ροή της ιστορίας. Να σημειώσουμε ότι η Imola ήταν το μόνο Γκραν Πρι που για 12 χρόνια είχε σκοτωθεί κάποιος και μάλιστα τώρα που όλα αυτά έμοιαζαν παρελθόν. Η Φόρμουλα 1 μέσα σε 3 μέρες γύρισε ανάποδα. Όσοι έζησαν εκείνες τις στιγμές δεν θα τις ξεχάσουν ποτέ. Ο Senna για πολλές ώρες σκεφτόταν να μην κατεβεί να τρέξει στον αγώνα. Μετά όμως από μία πολύωρη συζήτηση με τον Frank Williams, ο Senna αποφάσισε να τρέξει τον τελευταίο αγώνα της ζωής του...

Το Grand Prix ξεκινά...
Η ατμόσφαιρα είναι βαριά στην Ιταλία και έγινε ακόμα χειρότερη όταν ένα ατύχημα στην εκκίνηση, έστειλε μια ρόδα στο κοινό και τραυμάτισε αρκετούς θεατές και πολύ σοβαρά έναν Αυστριακό κριτή. Το αυτοκίνητο ασφαλείας μπήκε στην πίστα και μετά από έξι γύρους το Grand Prix ξεκίνησε. Ένα γύρο μετά ήρθε η σύγκρουση που πήρε την ζωή ενός πιλότου, που πολλοί άνθρωποι πίστευαν ότι είναι ο μεγαλύτερος οδηγός αγώνων που είδε ποτέ η ανθρωπότητα. Ο Schumacher ακολουθεί τον Senna ο οποίος σε μια προσπάθεια του να τον αποφύγει χάνει τον έλεγχο στην Tamburello και συγκρούεται με 300 χλμ στον τοίχο της στροφής. Τα λάστιχα που ήταν τοποθετημένα εκεί δεν μπόρεσαν να απορροφήσουν τους κραδασμούς και η Williams του Senna εκτινάσσεται προς τα πίσω. Οι σκηνές που ακολούθησαν είναι τραγικές. Το αυτοκίνητο κομμένο σε χίλια κομμάτια, γιατροί να τρέχουν, ελικόπτερο μεταφέρει τον Senna στο νοσοκομείο. Η ανακοίνωση λιτή "Ο Ayrton Senna Da Silva σύμφωνα με τη ληξιαρχική πράξη θανάτου απεβίωσε στις 18:40".

Σοκ
Όλοι η κοινή γνώμη στέκεται αποσβολωμένη. Στην Βραζιλία όπου ο Senna λατρεύεται σαν θεός, επικρατεί πένθος. Ο Βραζιλιανικός λαός έχασε ένα λόγο για να είναι περήφανος. Έμεινε μισός...
Στην Ευρώπη οι εφημερίδες απαιτούν από την ομοσπονδία να καταργηθούν οι αγώνες. Οι πάντες είναι σε αναβρασμό και κανείς δεν γνωρίζει τι μέλλει γενέσθαι. Στις 5 Μαΐου του 1994 χιλιάδες Βραζιλιάνοι αποχαιρετούν τον θεό τους. Οι σημαίες κυματίζουν μεσίστιες, σε ένδειξη πένθους. Κανείς δεν μπορεί να πιστέψει πως το αγοράκι που στα τέσσερά του οδήγησε kartκαι στα έξι του οι γονείς τον έψαχναν σε όλο το Sao Paolo, γιατί είχε κλέψει το αυτοκίνητο των δικών του, δεν υπάρχει πια. Ο νεαρός που αντιμετώπιζε προβλήματα αυτοσυγκέντρωσης και υπερκινητικότητας, όταν καθόταν πίσω από το τιμόνι γινόταν ένα με το οδόστρωμα και τίποτα δεν του τραβούσε την προσοχή. Εξάλλου ο καλύτερος φίλος του Senna ήταν ο κίνδυνος. Ποτέ δεν τον είχε προδώσει. Μέχρι εκείνη την στιγμή...

Τώρα
Τα αυτοκίνητα είναι πιο ασφαλή παρά ποτέ. Οι κανονισμοί άλλαξαν και οι οδηγοί προστατεύονται από περίπλοκα συστήματα. Αυτή την στιγμή η Tamburello είναι μια στροφή σαν όλες τις άλλες. Κανείς δεν την φοβάται. τότε ήταν μια κλειστή αριστερή στροφή, που έμπαινες με 190 μίλια την ώρα. Το κόστος βέβαια πολύ μεγάλο! Ο θάνατος του Ayrton Senna! Ο θάνατος του καλύτερου οδηγού που πέρασε ποτέ από τον πλανήτη! Κανείς δεν μπορεί να ξεχάσει τον Senna. Ο Michael Schumacher που είχε μία σχέση ανταγωνισμού με τον Βραζιλιάνο, ποτέ δεν τον ξέχασε. Όταν έπιασε το ρεκόρ των 41 νικών σε Γκραν Πρι ξέσπασε σε κλάματα. Δεν μπορούσε να ξεχάσει ποιος ήταν αυτός που τον ώθησε στην F1, όταν αυτός ήταν στα go-kart. "Είναι η μεγαλύτερη επιρροή που είχα. Ήταν κάτι το απίθανο. Δεν χρειάζεται να αναφέρω πόσο μεγάλος οδηγός ήταν. Το ξέρουν όλοι".
Από την άλλη ο Rubens Gonçalves "Rubinho" Barrichello. Ο μέντορας του δεν είναι κοντά του, αλλά εκείνος ζει με την ανάμνηση του." Για μένα είναι πάντα εδώ. Δεν είναι ότι τον σκέφτομαι κάθε μέρα. αλλά ως Βραζιλιάνος ζω με τον Ayrton Senna κάθε μέρα".

Ο Senna έφυγε σε ηλικία 34 χρονών. Άφησε πίσω εμάς να σκεφτόμαστε κάθε μέρα εκείνη την στιγμή. Την στιγμή που ο άνθρωπος, που δάμασε την ταχύτητα, έχασε την κρισιμότερη μάχη, αυτή της ζωής του. Δέκα χρόνια μετά όλοι ψάχνουν τον διάδοχο σου. Μάταια. Όλοι ξέρουμε πως ήσουν μοναδικός.

Κλείνοντας μια είδηση που διάβασα σήμερα και με χαροποίησε ιδιαίτερα γιατί με έκανε να νιώσω λίγο το σύνδεσμο που υπάρχει ανάμεσα σε όλους εμάς που κατοικούμε ακόμα  στη γη και σε όλους αυτούς που μας περιμένουν κάπου εκεί ψηλά, στην Αληθινή μας Πατρίδα:
Tο κίτρινο κράνος του Ayrton Senna είναι ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα πράγματα στον κόσμο. Είκοσι χρόνια μετά το θάνατο του στο Grand Prix του San Marino μια αεροπορική εταιρεία έδειξε το σεβασμό της στη μνήμη του Βραζιλιάνου οδηγού και ταυτόχρονα έκανε μια σπουδαία κίνηση μάρκετινγκ. Έβαψε τη μύτη του αεροπλάνου στα χρώματα του κράνους του Senna, ενώ στο φτερό υπάρχει το λογότυπο "Ayrton Senna Sempre". Φυσικά η βραζιλιάνικη αεροπορική εταιρεία Azul εξασφάλισε τη συγκατάθεση της οικογένειας του που διατηρεί ευλαβικά τη μνήμη του.
Ο ίδιος ο Senna αγαπούσε πολύ τα αεροπλάνα. Τα τηλεκατευθυνόμενα αεροπλάνα ήταν ένα από τα αγαπημένα του χόμπι όπως έχουμε δει σε πολλές φωτογραφίες, ενώ ο ίδιος είχε άδεια να πιλοτάρει ελικόπτερο και μικρά αεροσκάφη. Για τις μετακινήσεις του με το προσωπικό του τζετ είχε προσλάβει ένα γνωστό πιλότο.

Τέλος, ελάτε να πάμε μαζί μια βόλτα. Μία βόλτα που μου αρέσει να κάνω συχνά. Με οδηγό τον Ayrton.


Obrigado Ayrton. Εύχομαι ο Θεός που τόσο αγάπησες να σε έχει πάρει κοντά Του!

2 σχόλια:

  1. Καλησπερα. Το συγκεριμενο αρθρο δεν μπορουσα να το βρω πουθενα, καθως με το κλεισιμο της ιστοσελιδας, χαθηκαν τα παντα. Χαιρομαι απιστευτα που το ξαναδιαβαζω και θυμαμαι τι ειχα γραψει για αυτον τον θρυλο πριν απο 10 χρονια οταν ημουν μολις 20 ετων.

    Αχιλλεας Κωτσογλου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Χαίρομαι ιδιαίτερα που το αρχείο μου διέσωσε αυτό το αφιέρωμα. Ήταν γραμμένο από καρδιάς και με μεράκι κι αυτό το έκανε ξεχωριστό.

    μββ

    ΑπάντησηΔιαγραφή